woensdag 6 augustus 2008

catch 22.2

Vanmorgen belde de advocaat, die Dd heet, om uit te leggen hoe we voorwaarde 8 moeten lezen.
Na een kwartiertje begon ik het te begrijpen, het zit ongeveer als volgt:

-In het oude vonnis (uit 2007) werd specifiek vermeld, dat ik binnen de gemeentegrenzen moest blijven en met een speciale vergunning mocht ik 1 x per week naar de supermarkt, die 50 meter buiten de gemeentegrens ligt. In die vergunning stond zèlfs, dat ik in een rechte lijn moest lopen, zonder onnodig oponthoud.

Sinds de uitspraak op de zitting van afgelopen juli (17 juli 2008) heb ik een nieuw, definitief vonnis, waarin alleen maar staat, dat ik van 10 - 12 boodschappen mag doen. Punt 8 dus.

-Dd vanmorgen: "Ik kan alleen maar herhalen wat ik vorige week aI zei: wat niet vermeld staat, geldt niet. In de wet heb ik niets kunnen vinden over 'binnen de gemeente blijven', ik heb geen idee waar dat vandaan komt.
Als de rechter had gewild dat u binnen de gemeente bleef, had ze dat wel in het vonnis laten zetten, net als de vorige keer. U mag dus boodschappen doen waar u wilt, als u maar binnen de tijd blijft."

*-*-*-*-*

Ondertussen laat de controlerende instantie weten, dat ze het met deze uitleg niet eens is. Of eigenlijk laat Jaap van de lokale carabinieri dat weten, want de rest is op vakantie.
Jaap is ervan overtuigd dat in de wet ligt verankerd, dat een gedetineerde in huisarrest te allen tijde in de woonplaats moet verblijven, tenzij de rechter anders beslist, maar dat moet dan beschreven staan.
En of hij nou gelijk heeft of niet, Jaap is wèl degene die me aan kan houden en dat ook beslist niet zal nalaten, heeft hij me afgelopen maandag verzekerd. (zie hier)

Ik vind het echt héél verleidelijk om Dd te geloven. Zij is slimmer, aardiger, mooier, heeft verreweg het langste gestudeerd en haar uitleg van punt 8 levert mij het meeste voordeel op.

"Wat zijn de risico's ?" vroeg ik Dd.
"In het aller- allerergste geval," zei ze, "houden de carabinieri u aan tussen 10 en 12, als u leuk een stukje buiten het dorp aan het fietsen bent. U kunt dan ten hoogste verdacht worden van het niet gehoorzamen aan een maatregel. Dan moeten de carabinieri de districtsrechter bellen en als die dan zegt van 'Ja, jullie hebben gelijk, die Bel houdt zich niet aan de maatregel', dan krijgt u een aantekening.
Vanwege niet gehoorzamen aan een maatregel (violazione della prescrizione in het italiaans) kunt u dus niet worden terugstuurd naar de gevangenis.
Maar pas op: als u buiten boodschappentijd wáár dan ook buiten uw huis wordt aangehouden, heet het onttrekken aan de straf en dan zit u dezelfde dag weer achter de tralies. Maar dit met de gemeentegrens is iets heel anders."

Opeens kreeg ik een briljant idee, vond ik zelf: "Wilt u de rechter niet even bellen, om te horen wát ze precies bedoeld heeft met punt 8 ?"
"Dat kan pas half september, als ze terug is van vakantie."
"Maar hoe kunnen de carabinieri dan de rechter bellen, wanneer ze me aanhouden?"
"Dan bellen ze de vervangende rechter van het moment."
"Wilt u de vervangende rechter dan bellen, om te horen hoe die regel 8 uit gaat leggen in geval de carabinieri hem ernaar vragen . . . ?"
"Tja, maar het is nu niet in te schatten, wie de carabinieri op een bepaald moment gaan kiezen als vervangende rechter. Dat kunnen er zoveel zijn."

*-*-*-*-*

Wel, beste vrienden, ik heb besloten volgens Dd's uitleg te gaan leven en wel om twee redenen.
De eerste reden is, dat Dd's uitleg mij een veel leuker leven biedt, want dan mag ik overal heen, twee uur per dag.
De tweede reden is, dat ik nu natuurlijk ongelofelijk nieuwsgierig ben geworden naar wat voor gekke dingen dit systeem nog meer in petto heeft, en daar kom ik niet achter met thuis achter de geraniums te blijven zitten. Ik hoop natuurlijk en dat meen ik uit de grond van mijn hart, dat ik niet aangehouden word, want dit is geen lekker systeem om je in een verdedigende positie te bevinden, maar ik ga wèl tussen 10:01 tot 11:59 de hort op.

*-*-*-*-*

En dan is hier het toetje:

Aan het einde van het gesprek vanmorgen, zei ik: "Ik geloof u, uiteraard, en ik ga vanaf vandaag boodschappen doen aan de overkant van het meer, want daar is alles beter. Uw telefoonnummer staat onder de 2 in mijn telefoon. Reageert u alstublieft meteen, als ik u bel, want dan is er iets onaangenaams aan de hand."
Wat denk je dat ze zegt?
"Ah, dat spijt me nou, vanaf maandag ben ik op vakantie."

Vanaf maandag ben ik alleen, in een in mijn ogen dolgedraaid systeem en van alle 8 carabinieri is er maar eentje niet op vakantie: Jaap.

Geen opmerkingen: